Beleggings­balans en Risico­bereidheids­onderzoek


Innovatie staat niet per definitie gelijk aan een grote technologische uitvinding. Innoveren kan ook op productniveau. De Beleggingsbalans en het Risicobereidheidsonderzoek van Achmea Pensioenservices zijn twee succesvolle voorbeelden van pensioeninnovatie.

Bas Donkers

Erasmus School of Economics

Benedict Dellaert

Erasmus School of Economics

‘Meer flexibiliteit en ondersteuning nodig bij keuzevrijheid deelnemers’

Samen met Achmea deden Bas Donkers en Benedict Dellaert, beiden als professor verbonden aan de Erasmus School of Economics, onderzoek naar de beste methode om de risicohouding te meten bij deelnemers. Nu doen zij vervolgonderzoek. Hoe verschillen de keuzes die deelnemers maken tussen de vragenlijsten die traditioneel nog worden gebruikt en de nieuwe interactieve omgeving gebaseerd op de pensionbuilder (Netspar onderzoek 49). Ook onderzoeken zij of de nieuwe omgeving deelnemers helpt om beter te begrijpen welke afwegingen ze kunnen maken tussen meer of minder risico nemen en meer of minder rendement behalen met hun pensioenvermogen. “Daarnaast brengen we in kaart hoe tevreden deelnemers zijn over de beleggingsbalans. De eerste resultaten wijzen erop dat – ten opzichte van de eerdere vragenlijstmethode – de beleggingsbalans leidt tot stabielere metingen van risico-rendement voorkeuren, en meer inzicht bij de deelnemers in de uitruil tussen risico en rendement en de eigen kennis daarover.”

Juiste knoppen vinden

Voor de onderzoekers ligt de eerste prioriteit nu bij het beter in kaart brengen van risico-rendement voorkeuren van deelnemers. “Maar we verwachten dat de komende jaren ook andere aspecten van keuzevrijheid en onzekerheid een steeds grotere rol gaan spelen. Deelnemers kunnen bijvoorbeeld beter ondersteund worden bij de keuze voor een hoog-laag regeling, het eerder of later met pensioen gaan, of al gaandeweg extra sparen voor hun pensioen. Online pensioenomgevingen zullen hierin een steeds grotere flexibiliteit en ook betere ondersteuning moeten bieden. De kunst is om de juiste ‘knoppen’ te vinden voor deelnemers om aan te draaien, zodat ze wel voldoende keuzevrijheid ervaren, maar zonder dat ze overweldigd worden door de complexiteit.”